BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 27, 2010

CINTA ITU BUTA KE?




Salam. Betul ke cinta itu buta? Kenapa tidak ada cinta yang rabun? Kalau cinta itu rabun atau berselaput, mungkin boleh kita gunakan "Permata Hijrah" untuk mengubati kerabunan itu. Tetapi sayangnya, rata-rata orang di dunia ini hanya mengungkapkan bahawa cinta itu buta. Jika cinta itu buta, mungkinkah ini penyebab berlakunya gejala sosial yang membimbangkan kita pada hari ini? Bagi saya, cinta itu tidak buta kerana cinta itu adalah sebuah perlambangan perasaan, hati, jiwa yang suci dan ikhlas. Cinta yang suci dan hakiki adalah cinta kepada Allah dan Rasulullah S.A.W.. Namun , kita akan membincangkan cinta dalam konteks hubungan sesama manusia. Cinta kadangkala mampu mengubah tingkahlaku dan perangai seseorang. Sebelum bercinta, perangainya adalah sebaik2 manusia. Dia amat mengambil berat akan keluarga dan rakan2nya di sekelilingnya. Tetapi selepas menjalinkan hubungan yang indah, dia sudah tidak mengambil berat lagi tentang keluarganya mahupun rakan2nya. Semua ini gara2 demam bercinta sehingga terlupa orang yang terdekat. Dia seolah2 dipukau oleh cinta dan ini barulah boleh digelar cinta itu buta! Cinta itu menjadi buta kerana cinta itu tidak dipandu oleh batas2 dan syarat2 perhubungan sesama manusia. Cinta itu telah dipengaruhi oleh nafsu yang menjadikan seseorang itu melupakan segala2nya yakni panduan yang digariskan oleh agama sehinggalah membawa kepada keterlanjuran yang melampau. Oleh itu, terjadilah penyakit sosial yang kronik yang tiada penyelesaiannya.

Semasa bercinta, mulut tidak lekang dengan "I Love U" dan "U Love Me". Sehinggakan kekasihnya kentut pun pasangannya berkata, "Nape awak kentut wangi eh?" haha. Kalau kentut pun bertukar wangi, maka eloklah kekasihnya itu kentut selalu demi mengeratkan perhubungannya itu. Apabila sudah berkahwin, timbullah perkataan "I Hate U" dan "U Hate Me". Apabila si isteri kentut, si suami akan berkata, " Nape awak nie kuang ajo sangat ah, bau kentut awak 2 boleh membuatkan saya sesak nafas dan awak xkan cium bau syurga tau x! " haha. Begitulah sedikit entri pada kali ini. Semoga kita dijauhkan dengan perkara yang membuatkan kita tersasar daripada batas2 agama. Imam Nawawi ada berkata, "Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika engkau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu. "

Saturday, May 22, 2010

Lawak Teragung!! He3

Soalan: Perkara atau Benda Paling Pantas?



Seorang CEO yang bernama Man Gyver ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Dari beribu

permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya.

Bagaimanapun

beliau tidak dapat memilih antara keempat-empat orang calon tersebut,

lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga (beliau tidak sekaya Donald

Trump untuk menganjurkan temuduga seperti The Apprentice).

Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula

berkata,

“Saya ada satu soalan yang mungkin memberi jawapan berbeza, calon yang

memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini”

“Soalannya adalah apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?”,

tanya CEO tersebut.


  • Calon pertama - Didie ( Bukan Didie Alias k)


“FIKIRAN, kerana kadang ianya datang sendiri tanpa kita sedari”

“Bagus, satu jawapan yang baik”, kata CEO tadi.


“Kamu pula?”, tanya nya kepada calon kedua.

  • Calon Kedua - Din (Bukan Nama Sebenar)

“KELIP MATA, kerana tanpa kita sedari, sebelum sempat kita buat apa pun,

mata kita dah berkelip”, jawab calon kedua.


“Satu jawapan yang sangat baik, lagipun perumpamaan melayu pun ada sebut

SEKELIP MATA melambangkan kepantasan”, kata CEO itu.

“Bagaimana kamu pula?”, tanya CEO kepada calon ketiga.

  • Calon Ketiga - Alan (Bukan Cina tapi Melayu)

“Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan

tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas, jawab

calon ketiga.


“Jawapan yang terhebat setakat ni. Bagaimana pula dengan kamu?”

CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon

ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan

yang sangat bagus sebentar tadi.

  • Calon Keempat - Sedek Segaraga

“Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa

perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT”, jawab calon keempat

dengan yakin sekali.


“Haaa…???? CIRIT-BIRIT ???? Kamu ni tak serius langsung, macamana kamu

boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni?”, CEO terkejut dengan jawapan

calon keempat tadi.


“Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa

sakit

perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau

MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah…………..”

Calon keempat diterima menjadi eksekutif baru syarikat

berkenaan…………..


Tahniah Sedek!! hoho


Pengajaran yang boleh diambil:


  • Kita mesti berfikiran realistik dalam sesuatu perkara.
  • Mesti bijak memikat hati seseorang melalui tutur kata.
  • Jangan memperkecilkan kewibawaan seseorang jika seseorang itu memberi analogi yang kotor.
  • Bersiap sedia mental dan fizikal dalam menghadapi apa jua keadaan seperti menghadiri temuduga.


Tuesday, May 18, 2010

KAMU SEORANG MANUSIA ATAU SEEKOR BINATANG?





Salam kepada pembaca setia di blog ini. Nampaknya blog saya sudah sedikit berhabuk walaupun baru beberapa hari saya tidak mengupdate blog ini. Hari ini saya kembali untuk membersihkan habuk ini dengan entri2 yang terbaru. Tentu kalian terpaku melihat tajuk di atas atau kalian mungkin sedang berfikir di minda global kalian apa yang dimaksudkan itu? Sebenarnya, entri pada kali ini ingin menyentuh tentang gejala yang sangat kritikal pada masa kini iaitu seorang ibu sanggup membuang bayi lantas membunuhnya, ibu bapa sanggup mendera anak mereka sehingga mati, manusia pula sanggup melakukan perkara yang kejam demi memenuhi nafsu dan kepentingan diri mereka seperti membunuh, meragut, dan sebagainya. Kita akan menyentuhnya satu per satu.


  • Seorang ibu sanggup membuang bayi lantas membunuhnya.
Apakah Ibu jenis ini seorang manusia? Ataupun seekor binatang? Jika kamu seorang manusia, kenapa kamu melakukan amalan jahiliah sedangkan pada masa kini kita sudah ada agama dan kitab petunjuk? Mungkin juga kamu seorang yang sifar agama yakni tiada sedikitpun ilmu agama untuk mengenal yang mana HALAL dan HARAM. Kamu memiliki akal untuk berfikir, lainlah jika kamu seekor binatang yang tidak dikurniakan akal fikiran. Walaupun binatang tidak mempunyai akal, namun semua binatang sayang akan anaknya. Jadi, kamu adalah lebih teruk daripada binatang. Maaf, saya tidak tujukan ia pada kaum wanita jenis ini sahaja malah kaum lelaki sekali. Mana mungkin seorang Ibu melahirkan anak tanpa ada seorang bapa. Si bapa ini hanya pandai mengeluarkan ayat power untuk mencairkan si wanita ini, apabila sudah dapat dan membuntingkannya, si bapa tadi hanya buat tak tahu. Dia terus membiarkan si Ibu tadi keseorangan menderita tanpa bertanggungjawab. Isshh saya tidak boleh mengulas lanjut, hati ini berasa sangat geram+marah+bengang. Konklusinya, si Ibu dan si Bapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini. Jangan hanya mahu berseronok seketika tanpa memikirkan kesannya. Orang ini hanya boleh digelarkan sebagai orang yang #@$%*!!

  • Ibu bapa sanggup mendera anak mereka sehingga mati
Si Isteri: Abang, udah 2 tahun kita kawen masih xde anak. Ayang risau le...
Si Suami: Sebenarnya, abang pun risau la ayang. Abang rasa ayang nie mandul la.....
Si Isteri: Apa abang cakap nie haa!! Ayang dari remaja lagi makan jamu dan ayang tahu ayang x mandul.....Abang le yang mandul!!
Si Suami: Allo, tolong sikit!! Abang hari2 minum Power Root....So, abang x mandul k!!

Begitulah sedikit dialog di atas untuk menggambarkan bahawa untuk mendapat anak bukanlah senang. Kebanyakan masyarakat kini, apabila sudah ada anak, mereka merasakan anak itu menyusahkan. Oleh itu, terjadilah penderaan kanak2 ini. Pada mulanya hanya jarang2, lama2 menjadi satu tabiat sehingga membawa kepada kematian. Jadi, renung2kanlah wahai ibu bapa sekalian. Orang yang tiada anak mahukan anak, orang yang ada anak tidak menghargai anak itu. Inilah dunia!!

BERSAMBUNG.....

Saturday, May 15, 2010

SELAMAT HARI GURU CIKGU!




" Cikgu Ku, Cikgu Jamil, Cikgu Rahim, Cikgu Zul, Cikgu Aini, Cikgu Salbiah, Cikgu Aishah, Cikgu Maznah, Sir CTG, Ustazah Mohayati, Ustazah Wan Malis, Ustazah Noratini, Ustazah Rajimah, Ustaz Mad Zain Al-Hafiz, Yb Ustaz Ramli Tusin, Teacher Suzzane, Cikgu Zakaria, Cikgu Rosni, Cikgu Nasuha, Cikgu Ashikin, Cikgu Rosli, Cikgu Fedli, Cikgu Jamilah, dan cikgu-cikgu sekalian "


Salam kepada semua dan guru2 di seluruh Malaysia. Tanggal 16 Mei setiap tahun merupakan hari yang bersejarah bagi setiap yang bergelar guru. Guru itu umpama bulan yang menerangi bumi. Begitulah juga dalam konteks guru dan pelajar, setiap pelajar tidak akan pandai dan berilmu jika tiada guru yang mengajarnya. Perbezaannya cukup jelas jika kita membandingkan orang yang bersekolah dan tidak bersekolah. Orang yang bersekolah akan mempunyai daya fikiran yang jauh lebih baik daripada orang yang tidak bersekolah. Paling jelas orang yang bersekolah akan mengenal huruf dan pandai membaca dan juga sebaliknya. Orang yang bersekolah juga mempunyai profesion pekerjaan yang lebih baik. Semua ini adalah disebabkan oleh guru. Setiap guru akan mengajar perkara2 yang baik belaka supaya ilmu yang baik itu dapat diadaptasi dalam kehidupan seharian. Sebenarnya, saya bukanlah seorang pelajar yang baik pada zaman sekolah dahulu kerana kerap kali saya tidak menghadirkan diri pada Hari Guru di sekolah saya. Sehinggakan ada guru saya yang berkecil hati dan merajuk tapi bukanlah merajuk dengan saya seorang kerana ramai lagi rakan saya yang tidak hadir. Haha kelakar bukan tetapi semua ini menjadi kenangan manis yang akan terus terpahat di jiwa sanubari saya. Sejak saya berada di tadika sehinggalah ketika berada di tingkatan 6, pelbagai jenis dan perangai guru yang saya jumpa. Rata2 sikap mereka membuatkan saya ketawa seorang diri. Tetapi mungkin ia juga satu ilmu untuk kita mengenal sikap dan kelakuan mereka seterusnya kita dapat mengambil hati mereka supaya kita dapat menggembirakan suasana. Pada tahun ini, saya tidak merasai lagi suasana persekolahan itu. Alangkah bahagianya jika kita dapat memutarkan kembali masa itu. Tetapi itu semua fantasi dan ilusi semata2, jika kita pejam mata 33 minit pun pasti ia tidak akan berlaku. Realitinya, masa yang berlalu itu akan terus berlalu pergi dan masa yang ada sekarang harus kita hargai walaupun setiap saat yang berdetik. Awas! Janganlah kita membuang masa dengan "berfacebooking", sms, menonton drama bersiri yang meleret2 jalan ceritanya, merayau tidak tentu hala, termenung, chatting, dan 1001 macam lagi. Nampaknya saya sudah tersasar dari tajuk asal dan saya harus berhenti setakat ini, jika tidak ia mungkin akan jauh tersasar sehingga tersesat di Kampung Expo. Sebelum saya mengakhiri, terimalah serangkap pantun dari saya:

Ikan pepuyu mudik ke hulu,
Sampei ke hulu ayornye dalam,
Barang siapa kasihkan guru,
Lidahnya lembut hatinya terang.

Tuesday, May 11, 2010

ANDA SEDAR ATAU TIDAK?

The Arrivals Part 02 ( Penguasaan Minda) - Malay Sub

Tuesday, May 4, 2010

PETUA UNTUK BELAJAR SUBJEK SEJARAH

Subjek sejarah memang suatu subjek yang memerlukan para pelajar membaca dengan banyak. Subjek ini juga sering kali digelar oleh para pelajar sebagai subjek yang bosan, tidak menghiburkan, mengantuk dan pelbagai gelaran lain. Tetapi sesungguhnya, sesiapa yang melupai sejarah, pasti akan mengulangi sejarah tersebut. Namun, ini bukanlah penghalang bagi mereka yang meminati subjek sejarah. Mereka akan membiarkan segala kata2 nista terhadap subjek ini dan kata2 itu jugalah yang membakar semangat mereka untuk membuktikan bahawa segala telahan dan keluhan segelintir orang adalah tidak benar sama sekali. Bagi mereka, biar berdentum guruh di awan, akan ku buktikan sampai semua tertawan . Di sini saya kumpulkan petua2 untuk belajar sejarah daripada rakan2 saya. Antaranya-

  1. Sentiasa membuat analisis mengenai soalan tahun2 lepas dari semasa ke semasa.
  2. Tekankan tema 1 dan 2 kerana selalunya tema ini merupakan soalan wajib keluar.
  3. Membuat nota kecil. Jangan tulis ayat formal, cuma tulis ayat yang membuatkan anda faham.
  4. Selalu belajar dalam berkumpulan. Mesti sering bertukar2 soalan.
  5. Jika mengantuk, cepat2 suruh rakan2 anda menanyakan kepada anda dan begitulah sebaliknya.
  6. Jangan paksa diri jika mood tidak baik.
  7. Setiap hari peruntukkan beberapa jam untuk membaca.
  8. Bagi pelajar STPM, seelok2nya selalu membaca skema jawapan. Ini mungkin akan membantu anda untuk menjawab soalan dengan baik dan hebat.
  9. Jangan baca semua tema sekali lalu, pasti akan lupa.
  10. Harus pandai meramalkan soalan yang menjadi "favourite" pada tahun itu.
  11. Sentiasa bertanya kepada guru dan rakan2.
Yang penting, belajar ikut style dan skill masing2 kerana dengan cara itu sahajalah anda akan faham. Sekali lagi diulangkan bahawa ini bukan tips daripada saya tetapi rakan2 saya yang telah berjaya. Sekian